Многи се и очигледно старају да
буду побожни, али пошто не пазе на реч Божије, као истинском и савршеном
правилу, не полажући у томе побожност, у чему се она и састоји, већ у
оном, што је угодно њиховом слепом разуму и телу и тако упадају у
заблуде.
Многи од њих оно што је човек написао, неприкосновено чувају, али оно
што је Бог заповедио или запретио, то пренебрегавају. Реч и заповест
људску чувају, а реч и заповест Божију остављају. Свуда има много таквих
заблуда.Многи сматрају побожним да се уздржавају од меса у среду, петак и друге дане, а други и потпуно ништа не једу у те дане, али од злобе, зависти, клевете, злословља и другог зла, не желе ни један час да се уздрже.
(104, 78-79)
Из познања духовности природе Божије
следује, да је човек дужан да Га поштује не стварима, не златом или
сребром или другим вредностима, не избором хране и одеће или само
видљивим церемонијама, већ духом, то јест, страхом, љубављу, смирењем,
трпљењем, покоравањем своје воље, вољи Божијој и другим делима, која је
Он заповедио.
Такве жртве су угодне Богу. Дух се поштује духом. Богу није угодно
све спољашње и материјално без унутарњег духа. Зато Господ говори:
„Прави богомољци ће се молити Оцу духом и истином, јер Отац хоће такве
богомољце. Бог је Дух; и који Му се моле, духом и истином, треба да се
моле“ (Јован 4:23-24).Поштујмо Бога, као Духа – духом, вршимо вољу Његову и заповести Његове, принесимо дух скрушени, срце скрушено и смирено за грехе наше. „Жртва је Богу – дух скрушен; срце скрушено и смирено, Бог неће презрети“ (Пс. 50:19). Све напоре хришћанин је дужан да улаже, да би исправио своју душу. Бог говори нашој души, а не телу.
Тело – то је оруђе душе, којим она делује. Језик говори, очи гледају, руке чине оно, што душа замишља и хоће. И ако душа буде исправна, то ће и спољна дела да буду исправна. Без душевне заповести, делови тела не делују.
Исправимо душу нашу, као дух, у покорност и послушност Богу. Тада ће и спољашња дела да буду исправна и тако ћемо поштовати Бога нашега духом и истином.
(104, 205-206)
Свети Тихон Задонски
Свети Тихон Задонски
*****
Шта је то „благочешће“? „Благочешће“ означава благо, то јест, добро
поштовање Бога. Јер јер реч „благочешће“ састоји се из две речи: „благо“
и „часно“. Благо и часно, уједињени у једно, састављају благочешће. На
делу се благочешће показује у добром, истинитом, нелицемерном поштовању
Бога.
Јер много нас, хришћана, али не сви, поштујемо Бога „благо“; чешће Га
поштујемо само устима, док срцем стојим далеко од Њега; само чувамо лик
благочешћа, побожности, а силе његове се одричемо; само се називамо
хришћанима, а чинимо дела незнабожаца.Зар је у томе побожност, да се називамо правовернима, а да следујемо невернима?
Устима исповедамо истиниту веру, а безаконим животом одбацујемо Онога, у Кога верујемо? Челом се поклањамо Христу до земље, а нечистим делима и ругањем Га распињемо по други пут? Зар је у томе богопоштовање? Зар је у томе хришћанство? На сваког од тих се односи реч Господа у Апокалипси: „Знам твоја дела, да имаш име да си жив, а мртав си.“ (Откр. 3:1).
(103, 600-601)
Свети Димитрије Ростовски
Свети Димитрије Ростовски
*****
Ко су они „који имају обличје побожности, а силе су се њезине
одрекли“ (2.Тим.3:5). И ко су они „који се свагда уче, и никад не могу
да дођу к познању истине“ (2.Тим.3:7)?Прво они, који чувају сав спољашњи поредак благочестивог живота, али немају довољно крепке воље, да би и унутрашње расположење своје хранили у складу са истинском побожношћу.
Они вољно иду у храм и вољно стоје тамо, али не прилажу напоре, да би и умом стајали неодступно пред Богом. Они побожно падају пред Њега, и не много се помоливши, отпуштају узице ума и он лети, обилазећи цео свет. И испада, да су по спољашњем они у храму, а по унутрашњем стању – њих тамо нема. Остаје само обличје побожности, а силе њене нема.
Други, који, ступивши у област вере, само и делају, само постављају питања – шта је то? Зашто тако? – то су људи, који страдају од празне љубопитљивости. За истином они не теже, већ само да би питали и питали. И налазећи решење питања, они се не задржавају дуго на њима, већ брзо осећају потребу да нађу друго решење. И тако иде дан и ноћ, питајући се и питајући, и никада се у потпуности не задовољавајући одговором. Други јуре за задовољствима, а они за задовољавањем љубопитљивости своје.
(107, 34-36)
*****
Господ је осудио смокву на бесплодност због тога, што је на поглед
била само покривена лишћем, што је требало да на њој буде и плодова,
којих, међутим, није било (Матеј 21:19). У примени на хришћански живот,
лишће означава само спољашња дела побожности и спољашње подвиге, а
плодови – унутрашње подвиге.По закону је тако: спољашња дела морају да исходе из унутрашњих стања. Али по снисхођењу према немоћима, по крајњој мери, склоности морају да се развијају заједно са делима. Ако има дела, а склоности нема и у корену, од тога ће произаћи лажљивост живота, која се састоји у томе, да би се рекло, али не постоји. У почетку, може бити, и нема тог несрећног настројења у мисли, а затим се оно неприметно појављује и собом одређује поредак живота.
Код оног, ко обраћа више пажње на спољашње и пријања му, слаби пажња на срце, умиру духовна осећања и улази хладноћа. На том нивоу замире духовни живот, остаје видљивост побожности – без њене силе. Спољашње понашање је исправно, а унутра – све је супротно. Последица тога је духовна бесплодност: дела се чине, али сва она су – мртва.
(107, 233-234)
Свети Теофан Затворник
Свети Теофан Затворник
Братство Светог краља Милутина
Нема коментара:
Постави коментар